V súvislosti so smrťou je pre kresťana najdôležitejšie
nie to, že musíme zomrieť, ale to, že Kristus zomrel. Kresťanstvo nemusí kráčať
so strachom pred smrťou. Kliesni si cestu Kristovou smrťou. Veď Ježiš prišiel
oslobodiť ľudí od strachu pred smrťou, nie zväčšovať ho. Zoči-voči smrti sme
sami, sami. Nikto nemôže zomrieť miesto mňa. Každý raz musí sám a celý prejsť
týmto strašlivým „mostom vzdychov“. Nie je to však už celkom pravda, lebo tu
bol ktosi, kto zomrel za mňa. Ak sa zomiera „s ním“, je možné nezomierať sám,
ale v dvojici! Byť kresťanom nie je čosi kultúrne, politické či iné! Znamená to
byť zjednotený s Kristom v živote i v smrti. Teraz už nie je najväčšie
protirečenie medzi životom a smrťou, ale medzi žitím pre seba a žitím pre Pána.
Reinkarnácia môže poslúžiť na všetko, len nie na útechu zoči-voči smrti. Na
smrť jestvuje len jeden jediný pravý liek, Ježiš Kristus. A beda nám kresťanom,
ak ho nebudeme hlásať svetu!
nedeľa 19. apríla 2020
Čo očakáva Ježiš od apoštolov
Boží
syn po svojom zmŕtvychvstaní má také tri etapy v ktorých sa zjavuje. Prvej
etape sú ženy ktorým sa pán Ježiš zjavil. Druhý sú Emauzský učeníci o ktorých
sme počuli aj v dnešnom čítaní a prinášajú im správu on žije. Na
tretom mieste sú dvanásti apoštoli, ktorý videli zmŕtvychvstalého. Máme takú zafixovanú
predstavu, že Pán môže robiť len veľké veci cez vyvolených dvanástich. Túto našu
mylnú mienku vyvracia aj stretnutie Pána s Emauzskými mučeníkmi je isté,
že Emauzský učeníci nepatrili do počtu dvanástich apoštolov ktorých si Ježiš
vyvolil. Evanjelista píše, že jeden z emauzských sa volal Kleofáš, meno
druhého učeníka, ktorým sa zjavil na ceste do Emauzy nepoznáme. Ak máme prečítané
Sväté Písmo tak Kleofáša medzi dvanástimi nenájdeme. Prečo toto poradie? Že
najprv ženy, potom Emauzský a až potom dvanásti. No preto, lebo tak ako
boli schopný prijať evanjelium – radostnú zvesť. Ježiš už pred svojim umučením hovorí
apoštolom zabijú ma, ale tretieho dňa vstanem z mŕtvych im sa najviac Pán
venuje apoštolom, a oni sa rozprávajú o hlúpostiach oni jednoducho
tieto slová nebrali, oni to brali tak, že Ježiš zveličuje. A apoštolom ten
kontext uniká. Oni mali byť prvý, ktorý mali ohlásiť a mali ísť k hrobu prvý
nie preto, aby sa presvedčili, že Ježiš vstal, ale preto aby ho privítali tak
ako Mária Magdaléna. Mária Magdaléna bola prvá, ktorá mu objala nohy a zvolala
Pán môj a Boh môj. Apoštoli si to však uvedomovali, že oni sú prvý. Keď si
zoberieme apoštolov Jakuba a Jána tak oni hovoria, že videli sme kohosi
kto nechodí s nami a robí divy a znamenia a hovoria toto
predsa patrí nám. Nás si Pán vyvolil. My sme tí na ktorých si bude budovať tú
svoju Cirkev, takto si to apoštoli Jakub a Ján mysleli. Ale Ježiš si
urobil svedkov aj z Emauzských, ktorý boli až na ďalšom mieste za
dvanástimi. My však vieme, že okrem dvanástich mal ešte sedemdesiatdva učeníkov
a okrem toho mal určite viacerých. Pán končí slová v evanjelia Lk 24,
35-48 „Vy ste toho svedkami“. To je to najdôležitejšie čím ich Pán poveril.
Svedkami môjho umučenia, ale aj svedkami môjho zmŕtvychvstania. Ježiš chcel aby
toto apoštoli niesli ďalej, že vstal z mŕtvych svojím štýlom života odvahou
ohlasovať evanjelium tomuto svetu.
nedeľa 5. apríla 2020
Nidarosdomen
Katedrála
Nidarosdomen vyrástla na mieste kostola Kristkirken, nad hrobom svätého Olafa nachádza sa v meste Trondheime.
Svätý Olaf Haraldsson bol kráľom spojeného Nórska a kresťanom, ktorý sa snažil
pokresťančiť celú svoju krajinu. Tým si vytvoril mnoho nepriateľov medzi
sedliakmi ktorí sa obávali, že kráľ sústredí vo svojich rukách veľkú moc.
Z tohto dôvodu časť obyvateľstva, zmienení sedliaci, podporovali dánskeho
kráľa Knuta I. Veľkého. V roku 1028 Knut vyslal 50 lodí s vojskom
smerom na Nórsko. Svätý Olaf Haraldsson bol donútený utiecť. V roku 1030
sa však vrátil, aby dobyl späť svoju ríšu. V Stiklestade v údolí
Verdalen sa ocitol tvarov v tvár svojmu nepriateľovi
a v následnej bitke zomrel bolo to dňa 29. júla 1030. Rok po jeho
smrti, jeho zachovalé telo exhumované a bol kanonizovaný. Olafove ostatky boli prepravované
z jedného božieho stánku do druhého pokiaľ v roku 1090 nespočinuli
v kostole Kirstkirken, na mieste terajšej katedrály Nidarosdomen. K jeho hrobu putuje mnoho púti a na
jeho počesť bolo vysvätených mnoho kostolov. Najstaršia časť katedrály sa
datuje do doby okolo roku 1320 a vykazuje rysy normandskej, románskej
a gotickej architektúry. Nidarosdomen je najpamätnejšou stredovekou
stavbou v Nórsku, meria 102 metrov na dĺžku, a 50 metrov na šírku.
Niekoľkokrát katedrálu zničil požiar. Jedna s kaplniek ukrýva nórske
korunovačné klenoty, vrátane kráľovej, kráľovninej a princovej koruny.
Hlavná loď pripomína architektúru katedrály v Lincolnu
a Westministerského opátstva v Londýne je vysoká 21 metrov. Hlavná
veža katedrály je vysoká 97,8 metra. Katedrála má mnoho krásnych vitrážových okien vrátane rozety ktorú vytvoril Gabriel Kielland ten sa inšpiroval
v katedrále vo francúzskom Chartres.
Prihlásiť na odber:
Príspevky (Atom)