„Pre vieru, modlitby, pre
mravný život je človek tu na zemi neraz na posmech, ale za hranicou smrti čaká
večný Kristus tých, aby ich objal slovami nad málom si bol verný, nad mnohým ťa
ustanovím“ Pri ohlasovaní teda nestačí otĺkať človeku o hlavu kerygmatické a dogmatické
formuly a hovoriť: „Zobkaj, vtáčik, alebo zdochni“. Svedčí to o nesprávnom
chápaní viery – rovnako, ako keď neustále opakujeme: Kto to, či ono nevyznáva,
už k nám nepatrí; alebo keď sa iba cynicky pýtame: Chcete i vy odísť?
Teológia a ohlasovanie musí byť v chápanom zmysle misijnou, t.j. musí
objasňovať formulácie viery tak, aby mali zmysel v konkrétnych ľudských
situáciách a stali sa skutočným nárokom na človeka s výzvou k rozhodnutiu
sa. Každému
je jasné, že neexistuje taká forma modlitby, ktorá by vyhovovala všetkým. Ako
už bolo povedané, každý si hľadá svoju cestu a pritom sa opiera o praktiky
duchovných vodcov, ktoré sa mu vidia šité na mieru. Napokon každý môže
vyskúšať, čo sa mu hodí a potom si zvoliť cestu. Hádam najzaujímavejšia
forma modlitby je modlitba slovami. Romano Guardini píše: „V modlitbe veľa záleží na voľbe slov. Bolo by nesprávne povedať, že
záleží len na zmýšľaní a že slová sú ľahostajné. Všeobecne platí, že pravý
duch modlitby si nájde i primeraný slovný výraz, pričom nedostatočná,
predovšetkým uhovorená, sentimentálna, pokazená reč prezrádza prázdnotu ľudského
vnútra.“ Pritom
to nemusí byť prvotriedna reč profesora slovenčiny. Vzdelaný intelektuál má
svoj jazykový štýl, svoje vyjadrovacie schopnosti na určitej výške. Možno si
formou dobrej modlitby cibrí slovnú zásobu. Nič mu v tom zabrániť nemôže,
je to v poriadku. No v žiadnom prípade nie sú menejcenní ľudia, ktorí
sú vzdelanostne nižšie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára