V
rámci príprav na voľby do uhorského snemu, ktorý mal zasadať od apríla 1861,
začal v marci Ján Francisci vydávať v Budapešti Pešťbudínske vedomosti,
Noviny pre politiku a literatúru, slovenské politické noviny, ktoré
vychádzali dvakrát v týždni. Hlavným podnetom pre ich vydávanie boli
pripravované voľby do uhorského snemu, kde slovenskí národovci chceli spojiť
svoje sily s predstaviteľmi rumunského a chorvátskeho národného života. Príprav
na založenie novín sa zúčastnili hlavne bývalí predrevoluční spolupracovníci Ľ.
Štúra a J.M. Hurbana – okrem J. Francisciho to boli Š.M. Daxner, J. Palárik, A.
Radlinský, P. Dobšinský, J. Mallý-Dusarov a ďalší. Na kauciu budúcich novín sa
konala veľká zbierka, do ktorej zásluhou A. Radlinského významnou mierou
prispel Spolok sv. Vojtecha. Keďže ich vydanie sa oneskorilo, do volieb už
nemohli zasiahnuť podľa pôvodných plánov. Vďaka volebným machináciám sa do
snemu nedostal ani jeden Slovák. Situácia bola natoľko alarmujúca, že predstavitelia
slovenského národného života sa rozhodli usporiadať manifestačné národné
zhromaždenie a predniesť na ňom slovenské požiadavky. 17. mája 1861
Pešťbudínske vedomosti uverejnili pozvanie, ktoré povolávalo Slovákov do
Turčianskeho sv. Martina na veľké zhromaždenie, ktoré malo prerokovať slovenské
národné požiadavky. Napriek tomu, že uhorské úrady reagovali na ideu národného
zhromaždenia negatívne a snažili sa zabrániť jeho realizácii (napr. zvolenský
podžupan sľuboval každému, kto by sa opovážil ísť do Martina, 40
palíc), zhromaždilo sa v dňoch 6.-7. júna 1861 vo vtedy sotva tritisícovom
Turčianskom sv. Martine okrem domáceho obyvateľstva ešte asi tritisíc hostí z
bližších i vzdialenejších oblastí Slovenska (spolu sa teda zhromaždenia
zúčastnilo okolo päťtisíc ľudí). Zhromaždenie sa konalo na nádvorí evanjelického
chrámu v Turčianskom Sv. Martine "Pod lipami". Na úvod sa uskutočnila
bohoslužba, evanjelická a taktiež Rímsko-katolícka svätá omša. Zhromaždenia sa
zúčastnili i poprední politickí predstavitelia Turčianskej a Liptovskej župy,
barón Š. Révay, M. Szentiványi a turčiansky poslanec J. Justh. Po
poldruhadňovom rokovaní bol slávnostne vyhlásený slovenský politický program
– Memorandum národa slovenského 6. – 7. júna 1861– ktorý zhromaždenie
nadšene prijalo. V Memorande boli sformulované požiadavky, ktorého autor je
Štefan Marko Daxner, vyslovil už vo svojom Hlase zo Slovenska. Išlo hlavne o
uznanie Slovákov za samostatný politický národ a o vyjadrenie tejto
samostatnosti prostredníctvom zriadenia tzv. Slovenského Okolia, kde by sa
zaviedlo úradovanie v slovenskom jazyku a slovenčina by tu bola úradným a
vyučovacím jazykom. Bola to teda požiadavka zriadenia slovenskej autonómie v
rámci Uhorska. Ďalšie požiadavky sa týkali hlavne školstva a kultúry; išlo o
zriadenie slovenskej právnickej akadémie, zriadenie katedry reči a literatúry
slovenskej na univerzite v Pešti, vyučovanie v slovenskom jazyku, vydávanie
slovenských hospodárskych časopisov, zriaďovanie slovenských hospodárskych
spolkov, primerané zastúpenie Slovákov v hornej snemovni uhorského snemu a
ďalšie – čiže v podstate o akúsi školskú a kultúrnu samosprávu Slovákov.
Memorandum uznávalo celistvosť Uhorska a diplomatický charakter maďarčiny,
odmietalo však nadraďovanie Maďarov nad ostatné národy Uhorska a žiadalo zrušiť
zákony, ktoré diskriminovali nemaďarské národy a ich jazyky. Slovenská
deputácia (ale bez zástupcov tzv. slovenskej šľachty) odovzdala Memorandum 27.
júna 1861 podpredsedovi uhorského snemu, grófovi Kolomanovi Tiszovi. Medzitým
prebehla na Slovensku protimemorandová podpisová akcia, ktorú zorganizovali
maďarské vládne kruhy a župné úrady. Snem sa však memorandom nezaoberal, hoci
vymenoval osobitný národnostný výbor, ktorý mal vypracovať návrh národnostného
zákona. Koncom leta roku 1861 došlo k vyostreniu rozporov medzi Viedňou a
Pešťou, ktoré viedlo k tomu, že 22. augusta panovník rozpustil uhorský
snem a vyhlásil provizórium. Keďže snem o memorande nestihol rokovať, lebo
cisár ho rozpustil. Vtedy sa Slováci rozhodli petíciu panovníkovi. Nové –
Viedenské memorandum cisárovi Františkovi Jozefovi I. odovzdal banskobystrický
biskup Štefan Moyses. Viedenské memorandum sa skladalo z dvoch dokumentov:
upraveného Memoranda národa slovenského a Návrhu na organizáciu slovenského
Okolia. Konkrétne vymedzovalo právomoci a orgány Okolia, kompetencie panovníka
a uhorských úradov. Okolie malo tvoriť 5 čisto slovenských žúp a 9 žúp
obývaných Slovákmi a Maďarmi mala rozdeliť osobitná komisia (išlo o
Trenčiansku, Oravskú, Turčiansku, Liptovskú, Zvolenskú, Prešporskú, Nitrinasku,
Tekovskú, Hontiansku, Novohradskú, Gemerskú, Spišskú, Šarišskú a Abovskú župu).
Okolia mal vymenovať cisár a predsedu snemu mal voliť snem zo 4 kandidátov,
ktorých navrhoval cisár. Okresy mali mať takú právomoc ako predtým župy. Na
čele okresu mal stáť okresný náčelník. Predpokladalo sa i zavedenie špeciálnej
sústavy súdov, ktoré sa však mali riadiť uhorským právom. Patrónmi slovenského
Okolia mali byť sv. Cyril a Metod, jeho znakom dvojhlavý orol s bielym krížom
na modrom trojvrší. František Jozef odovzdal Memorandum uhorskej dvorskej
kancelárii a miestodržiteľskej rade, ktoré ho s prísľubom čerpania podnetov pri
tvorbe národnostného zákona zamietli. Slováci sa teda snažili využiť to málo,
čo viedenská taktika lavírovania medzi maďarizačnými snahami uhorskej šľachty a
požiadavkami nemaďarských národností dovoľovala a rozbehli akciu na založenie
celonárodnej kultúrnej ustanovizne – Matice slovenskej, ako aj snahu o
zavedenie slovenčiny ako vyučovacieho jazyka na viacerých stredných školách.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára