pondelok 20. mája 2019

Otokar Prochászka

Otokar Prochászka sa narodil 10. októbra 1858 v Nitre a zomrel 2. apríla 1927 v Budapešti. V rokoch 1869 až 1871 študoval na Piaristickom gymnáziu v Nitre. Gymnaziálne štúdiá dokončil na Gymnázium Svätého Štefana v Esztergome 1873 - 1875. Po teologických štúdiách na Nemecko-uhorskom kolégiu v Ríme ho roku 1881 vysvätili za kňaza. V štúdiách pokračoval na Univerzite svätého Gregora v Ríme. Od roku 1884 pôsobil v Ostrihome ako profesor teológie, od roku 1904 prednášal v Budapešti dogmatiku. Biskupské svätenie prijal 21. decembra 1905 v Sixtínskej kaplnke hlavným svätiteľom bol pápež Pius X. Biskupom sa stal v Stoličnom Belehrade v Székesfehérvári. Bol jedným zo spoluzakladateľov Katolickej ľudovej strany, jedným zo zakladateľov Krajinskej kresťansko-socialistickej strany, v rokoch 1920 až 1922 bol poslancom parlamentu, potom predsedom Kresťanskej zjednotenej národnej strany. Roku 1909 sa stal dopisujúcim a roku 1920 riadnym členom Maďarskej akadémie vied, roku 1926 členom Kisfaludyho spoločnoti. Patril k najvýznamnejším propagátorom kresťanskej sociálnej náuky, deklarovanej encyklikou Leva XIII. Rerum novarum. Svojimi kázňami a prednáškami po celom Uhorsku i článkami, knihami a organizačnou aj politickou činnosťou viedol boj za kresťanské smerovanie maďarskej inteligencie, proti socializmu i kapitalistickému liberalizmu. Snažil sa o sociálnu reformu na kresťanských základoch, ktorá by umožnila každému dôstojný život. Vo filozofii presadzoval bergsonizmus proti novotomizmu. Jeho práce vyšli v zobraných dielach Prohászka Ottokár osszes muvei I-XXV. Budapešť 1928 - 1929 a mali veľký vplyv. 








štvrtok 9. mája 2019

Koloman z Bardejova

Koloman z Bardejova sa vybral v roku sa v roku 1898 vybral do USA za prácou, ktorej na Slovensku v tom čase dosť nebolo, alebo bola minimálne ohodnotená. Počas cesty za oceán sa musel Koloman tlačiť v Parníku s ďalšími obyvateľmi z Európy. Za oceánom Koloman začal pracovať baniach v štáte Pensylvánia. Práca v bani nie je zaiste ľahká no Koloman vydržal a za svoju prácu bol aj patrične ohodnotený. Z ušetrených peňazí po návrate na Slovensko si z časti kúpil polia a časť rozdelil do dvoch bánk. Po čase jedna z bánk skrachovala a Koloman prišiel o čiastku svojich peňazí. Po nástupe Komunistického režimu k moci sa v bývalom Československu udialo znárodnenie a Koloman prišiel i nakoniec o ťažko nadobudnutí majetok. 

sobota 20. apríla 2019

Liturgia a veľkonočné tajomstvo

Pre nás kresťanov by mal byť hlavnou postavou celých dejín, Ježiš Kristus. Tak v živote Ježiša Krista je ústredným bodom spasiteľské veľkonočné tajomstvo. Veľkonočné tajomstvo a Kristovo zmŕtvychvstanie, obsahuje však prechod Pána Ježiša z pozemského života, zakončeného ukrutnou smrťou na Veľký Piatok do slávy svojho nebeského Otca (Vzkriesenie a Nanebovstúpenie). V krste Bielej Soboty sme s Ježišom Kristom zomreli v hriechu a povstali sme s ním k novému životu. Keby sme boli bývali zomreli po krste, boli by sme už s Kristom aj v nebi. Náš prechod z poníženia hriechu do slávy Boha Otca by bol býval uskutočnený. My však počítame dlhé dni a roky nášho jestvovania v okolnostiach nie priaznivých kresťanskému životu; preto musíme každý deň brať na seba kríž, niesť ho s Kristom, zapierať sa, umierať nezriadenému sebectvu, aby sme mohli vzrastať v Kristovom živote a v nádeji na slávu Nebeského Otca nášho Pána, na radostný a definitívny prechod do nej. Každý deň musíme žiť toto veľkonočné tajomstvo. Celá liturgia smeruje k tomu, aby nám ho pomohla žiť. Každý rok veľmi slávnostným spôsobom prežívame s Ježišom Kristom jeho smrť a oslavu, vo svätom troj-dní Veľkého týždňa. Táto slávnostná spomienka je ústredným bodom celého liturgického roku. K nemu sú zamerané všetky ostatné tajomstvá Kristovho života. Kristus sa narodil kvôli Veľkej noci, aby z poslušnosti za nás zomrel a nás spasil.