Veta, ktorá opisuje
Petrovu reakciu po druhom zaspievaní kohúta sú to posledné slová
v štrnástej kapitole v Markovom evanjeliu „V tom kohút zaspieval
druhý raz. Vtedy sa Peter rozpamätal na slovo, ktoré mu bol
povedal Ježiš: „Skôr ako dva razy kohút zaspieva tri razy ma
zaprieš.“ I rozplakal sa.“ (Mk 14, 72 Sväté Písmo, Nový
Zákon, Vydal Spolok Svätého Vojtecha, Trnava 2001), je
nevyjasneným problémom pre prekladateľov do moderných jazykov.
Problém podľa Blažeja Štrbu je v samotnej pôvodine, ako to
dosvedčujú rôzne textové varianty. Najťažší a súčasne
najlepšie doložený textový variant však zdanlivo nedáva zmysel.
Problém je skúmaný z uhla pohľadu textovej kritiky, gramatického
rázu slovesa a syntaktickej väzby. Lectio difficilior sa javí ako
pôvodná verzia. Po krátkej prezentácii lexikálneho problému
tohto slovesa a po kontextuálnom skúmaní použitia slovesa je
preložený možný preklad podľa Blažeja Štrbu, zodpovedajúci
dynamike rozprávania Petrovej osobnej situácie: „a chytil sa (za
hlavu) a plakal.“ Takéto Markovo vykreslenie Petrovej reakcie
predstavuje plastickejšie Petrovu impulzívnosť a moment Petrovho
uvedomia si jeho zapretia, tam kde iní synoptici charakterizujú len
Petrovo plakanie ako „horké“.
A hneď kohút zaspieval
po druhýkrát (Mk 14, 72) Príslovka hneď naznačuje rýchly
obrat v deji. Spev kohúta Petrovi pripomenul Ježišovu predpoveď,
ktorá sa v tej chvíli naplnila. Chytil sa (za hlavu) a plakal.
Marek na rozdiel od ostatných synoptikov, nespomína, že Peter
horko zaplakal (Mt 26, 75; Lk 22, 62). Petrov stav zobrazuje
gestom: keď kohút druhý raz zaspieval, Peter sa rozpamätal na
Ježišov výrok a následne urobil gesto. Marek týmto slovesom
veľmi zreteľne vyjadruje impulzívnosť Petrovej povahy. Na jednej
strane jeho dušovanie, že Ježiša nikdy neopustí, a na druhej
strane silné emotívne gesto a plač, keď si uvedomil svoju vinu.
Augustín krásne
porovnáva pády dvoch vodcov Dávida a Petra. Vysvetľuje, že tak
ako Dávid, ktorý musel robiť pokánie po svojich ťažkých
hriechoch a zostal vo svojej funkcii kráľa, tak aj Peter, keď
vyronil slzy a ľutoval, napriek zapretiu Pána zostal apoštolom.
Obaja, kráľ Dávid a apoštol Peter, sú príkladmi náboženských
vodcov, ktorí, potom ako ťažko zhrešili a vykonali úkon pokánia,
pokračovali vo svojich úradoch. Peter a Dávid sú obrazmi vodcov,
ktorí sa stanú pokornými prostredníctvom svojej vlastnej
skúsenosti hriechu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára