Pánboh stále hľadel na
Pära svojou zamračenou a nahnevanou tvárou. Tak ho predstavoval otec,
náčelník stanice v malom meste Växjö, zaprisahaný protestant. Od hrôzy žiť pod
prísnym okom Stvoriteľa sa chlapec usiloval uniknúť už v gymnáziu. Boh
neexistuje a človek je iba jedno ohnivko evolúcie, vyhlasovali učitelia nadchnutí
vtedy módnym darvinizmom. Chlapec im s radosťou uveril. Konečne mohol žiť
naplno, bez ohľadu na karhajúcu ruku Najvyššieho. Problém bol však v tom, že
darvinizmom sa nedalo vysvetliť veľa otázok zmysel života, utrpenie, osamelosť,
ktoré pociťoval čoraz bolestnejšie. Nevysvetľovalo ich ani lavicové hnutie, ku
ktorému sa pridal na štúdiách v Uppsale, ani moderné umenie, ktoré ho
fascinovalo počas pobytu v Paríži. Do Švédska sa vrátil s presvedčením, že podstatou
ľudského šťastia je pocit strachu a ohrozenia. Presne taký, aký mal v rodnom
dome pod prísnym okom protestantského Boha. Lagerkvist ho vyzval na veľkú,
zásadnú diskusiu o ľudskom osude. Boh ako partner nedopadol v tomto rozhovore
najlepšie. Na otázku jedného z hrdinov zbierky poviedok Večný úsmev prečo
stvoril človeka, nevedel Najvyšší vôbec odpovedať. Na svoje ospravedlnenie iba
uisťoval, že pri diele stvorenia sa usiloval urobiť ho najlepšie, ako mohol. A
keď sám Boh nevie dať zmysel svojmu stvoreniu, musí si túto úlohu vziať na
svoje plecia človek. Lagerkvist sa k tejto úlohe prihlásil ako prvý. V
spomienkovom románe Hosť' v skutočnosti predstavil výsledok práce vlastnej
mladosti pri hľadaní zmyslu ľudskej existencie. Žiaľ, ten výsledok bol veľmi
skromný. Zmysel života pripomína horizont - vzďaľuje sa každým krokom, ktorý
urobíme smerom k nemu. Azda pred nami boli takí, ktorým tajomstvo bytia niekto
odovzdal z prvej ruky? Lagerkvist našiel takého hrdinu v osobe Barabáša - zločinca,
ktorého omilostili pre vrtochy jeruzalemskej spodiny. Namiesto neho sa rozhodol
Pilát ukrižovať Ježiša Krista. Ale omilostený lotor z románu Barabáš a neskôr z
filmu Richarda Fleischera, v ktorom tvár slávnej postave prepožičal Anthony
Quinn, sa cíti iba pešiakom na šachovnici, kde svoju veľkú partiu rozohráva
všemohúci Boh. Teda aj Barabáš, považovaný za veľdielo a čítaný na celom šírom
svete, nepriblížil spisovateľa k rozlúšteniu záhady bytia. Keď v roku 1951
Lagerkvistovi udelili Nobelovu cenu, v posudku bolo napísané, že ju získava za
„umeleckú silu a nezávislosť mienky autora, čo sa vo svojom diele pokúšal nájsť
odpoveď na večné otázky, ktoré stoja pred ľudstvom". Práveže pokúšal. Azda
je to všetko, čoho je schopná literatúra?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára