Milosť
Božia neuberá nič z podstaty, ktorá je ňou naplnená, ale si necháva svoje
vlastné hranice. Dokonca „plná milosti“ nechápe hneď zmysel anjelovho posolstva
a Gabriel ju musí uistiť: „Neboj sa Mária, našla si milosť u Boha“. (LK
1, 30) Anjelovo slovo takto lepšie vysvetľuje objektívny význam tejto plnosti
milosti: božská priazeň je stále s ňou, lebo bola vyvolená od vekov. Anjelovo
posolstvo sa uskutočňuje v presnej historickej chvíli, ale je zakorenené
vo večnom pláne. Cirkevná Tradícia nadobudla presvedčenie, že toto večné
volanie Márie nemôže mať v sebe dedičný hriech. Aj skutočnosť, že je
nazvaná „naplnená milosťou“ naznačuje, že v nej nebola nijaká urážka, ani
nijaký tieň zla. Ale neprítomnosť dedičného hriechu je vedľajšia, vzhľadom na
prítomnosť plnosti milosti, ktorú kresťanský ľud pociťuje, keď ju nazýva „Nepoškvrnená“.
Tento titul nemá pripomenúť jej oslobodenie od dedičného hriechu, ale
predovšetkým upozorniť na vyvolenie, ktoré jej Boh urobil preto, aby ju dal za
matku svojmu Slovu a naplnil ju milosťou primeranou k tomu jedinečnému
poslaniu so všetkými dôsledkami, ktoré narodenie Ježiša prináša Cirkvi a svetu.
Nádhera milosti v Márii mala by vyžarovať z každého z nás, ktorí
sme pozvaní ju napodobňovať, teda k svätosti bez hraníc. Každý jasný, dobrovoľný
poklesok musí byť odstránený z nášho života. Boh potrebuje Máriu aj
každého z nás, aby mohol dokončiť mozaiku svojho stvorenia. Ak teda jeden
človek povie definitívne „nie“ Bohu, bude medzera v plnosti dokonale
vykúpeného sveta. Rozjímanie o Márii nám práve pripomína naše povolanie,
aby sme boli dokonalí, ako je dokonalý náš nebeský Otec.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára