„Čo
všetko treba k cirkevnému sobášu?“ – opýtal sa ma istý mladý muž.
„Predovšetkým musí mať mladý muž snúbenicu, a naopak“ – hovorím mu – „inak
to nepôjde. A potom musí mať primeraný vek, ktorý je stanovený zákonom,
u nás osemnásť rokov.“ Mohol som ešte ďalej vymenovávať, čo všetko ešte
treba k cirkevnému sobášu, no chcel som počuť dôvod, prečo chce mať svadbu
v kostole. Odpovedal tak, ako prevažne časť snúbencov. „Je to super je
toho viac na videu. Kamoš mal tiež v kostole, veľmi sa mi to páčilo.
V kostole je väčší orgán, než na úrade a farár je lepšie nahodený ako
úradník.“ Niektorí ešte vlastne pridajú, že im je vlastne jedno, či
v kostole alebo na úrade, ale keď babka nalieha, aby bol v kostole,
že aj finančne prispeje, ochotne sa podrobili. Motivácie pre uzavretie
manželstva sú rôzne. Napriek tomu, že každý pokrstený človek má právo na
cirkevný sobáš, a to i keď je pokrstený len jeden zo snúbencov, mali
by pred takým rozhodnutím dobre porozmýšľať. Správne by bolo, keby svadbu v
kostole žiadali len tí, ktorí majú vieru, túžia po sviatostnom manželstve, žijú
s Ježišom Kristom a chcú v manželstve vytvoriť trojuholník: muž
– žena – Kristus. Na chvíľku sa zastavím pri tomto trojuholníku. Dvaja snúbenci
si vysluhovali sviatosť manželstva. Manželstvo uzatvorené vo dvojici
s Bohom je niečo iné ako pred Bohom. Boh je prítomný i na štátnom úrade,
a napriek tomu ho snúbenci nepozývajú k spoluúčasti na ich živote. V Katechizme bode 1601 sa píše: " Manželskú zmluvu, ktorou muž a žena vytvárajú medzi sebou celoživotné
spoločenstvo, zamerané svojou prirodzenou povahou na dobro manželov a na
plodenie a výchovu detí, povýšil Kristus Pán medzi pokrstenými na hodnosť
sviatosti."
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára