Ježiš nebol aj „áno“ aj „nie“ on bol iba „áno“ 7. nedeľa v roku
B roku1979
Mons. Štefan Klubert
(dekan Levoča)
Bratia ako je Boh verný, naša reč k vám
nie je aj „áno“ aj „nie“. Veď Boží Syn Ježiš Kristus, ktorého sme u vás
hlásali, ja, Silván a Timotej, nebol aj „áno“ aj „nie“, ale v ňom
bolo iba „áno“. Lebo všetky Božie prisľúbenia, koľko ich je, v ňom sú
„áno“, a preto je skrze neho aj naše „amen“ Bohu na slávu. A Boh nás
i vás posilňuje pre Krista, on nás pomazal, on nás označil svojou pečaťou
a vložil nám do sŕdc závdavok Ducha. (2 Kor 1, 18-22 )
Drahí veriaci !
Po skúsenostiach, ktoré dnes ľudia
majú kladú si takú otázku; Možno dnes niekomu dôverovať? Prečo? Zdôvodňuje
pracovníčka. Na našom zhromaždení pracovník, ktoré ho poznám verejne vystúpil
proti náboženstvu a presvedčil ostatných prítomných o jeho
škodlivosti a zaostalosti. Asi tri, štyri týždne na to trávila som víkend
v istom turistickom stredisku. V kostole pri svätom prijímaní videla
som spomínaného pracovníka. Možno ešte niekomu dôverovať?
Často sa dnes poukazuje, že mnohí
doma, v rodine, v úzkom kruhu priateľov správajú sa ako veriaci
kresťania, v spoločnosti a na pracovisku zas vystupujú proti
kresťanstvu, alebo v lepšom prípade ostanú ticho. Po takýchto
skúsenostiach niet div, že sa nastoľuje otázka – či možno ľuďom dôverovať?
S takou situáciou, akou
prezrádza úryvok z druhého čítania, musel zápasiť aj Pavol apoštol.
„Bratia! Nech Boh mi je svedok, že naša reč k vám nie je aj „áno“ aj
„nie“. Veď Syn Boží, Ježiš Kristus, ktorého sme vám zvestovali medzi vami
nebolo aj „áno“ aj „nie“, v ňom bolo iba „áno“. A predsa mnohí
kresťania sú „áno“ za Krista, ale iba doma, v rodine, iba súkromnom
živote, ale pred spoločnosťou sú „nie“ za Krista. Taký postoj a taký
prístup sa kvalifikuje ako neúprimnosť a ľudia medzi sebou strácajú
dôveru.
Z čoho vzniká táto neúprimnosť?
Svet je rozdelený. Okrem iných delení, je rozdelený aj „áno“ – za Krista, ale
aj „nie“ za Krista. Tí ktorí sú proti Kristovi majú v rukách moc. Hmotné
dobrá, disponujú človekom, s jeho spoločenským postavením, s jeho
existenčnými možnosťami. Tí však „áno“ za Krista majú vieru, spokojné slobodné
svedomie, istotu nadprirodzenej spásy a presvedčenie, že za nimi stojí
večný a spravodlivý Boh. Avšak človek dneška chce mať oboje a preto
aj „áno“ aj „nie“. Takto neúprimnosť sa mu zdá tým najvhodnejším
a najšikovnejším riešením v danej situácii. Spisovateľka Rinserová
tvrdí, že človek je záhadné stvorenie. Má možnosť stať sa svätcom, ale aj
zločincom. Obyčajne však ľudia sa držia kdesi v strede medzi tým. Dá sa potom
ľuďom dôverovať? Iste je to príznak veľkej duchovnej a charakterovej
úbohosti.
Neúprimnosť strata dôvery neobmedzuje
sa iba na postoj voči Kristovi či sme sním alebo proti nemu. Neúprimnosť
v manželstve vedie k tomu, že manželia sa navzájom klamú a ich
manželstvo vedie k tomu, že sa rozpadne. Priatelia bez úprimnosti menia sa
v najzaťatejších nepriateľov. Deti z neúprimnosti opúšťajú svojich
rodičov. Predstavený nemajú dôveru k svojim podriadeným i podriadený
sa odplácajú svojou neúprimnosťou sa odplácajú svojim predstaveným.
Neúprimnosťou sa ľudské spolužitie mení vo väzenie kde väzni nedôverujú svojim
žalárnikom a tí zase nedôverujú väzňom. Z neúprimnosti je pretvárka,
z pretvárky je klamstvo, z klamstva je nepravda. Uchyľovať sa
k neúprimnosti iba za to, že úprimnosť, otvorenosť, pravda sa nevypláca,
za to sú následky postih, represálie, je známkou veľkej duchovnej
a mravnej pokrivenosti. Na neúprimnosti človeka nie je možné stavať krajší
život, budúcnosť a tým aj večný život.
Záchrana ľudstva z mravného
a etického závozu je možná iba úprimnosťou a vzájomnou dôverou
človeka k človeku. Spomeňme si na príbeh z gréckej mytológie. Orfeus
prosí boha podsvetia, aby jeho milovaná Eurydika mohla sa vrátiť medzi živých.
Boh podsvetia to dovolil iba s jednou podmienkou, že Orfeus keď povedie
Eurydiku nesmie sa obhliadnuť za seba, či za ním kráča ani ju osloviť. Inakšie
by sa musela znova vrátiť medzi mŕtvych. Orfeus môže zachrániť
a k životu priviesť svoju Eurydiku iba pevnou dôverou, vôľou, že
pôjde za ním. Dôverou bez otázok, bez opytovania a obzerania sa. Podobne
z podsvetia neúprimnosti k ozajstnému životu ľudstvo môže vyviesť iba
vzájomná dôvera, úprimnosť. Dôvera bez otázok, bez ohliadania sa.
K vzájomnej dôvere treba mať úctu k ľudskej dôstojnosti, treba
milovať človeka. Bez Boha, bez Krista je dôvera k človeku nemysliteľná.
Kristus z absolútnej dôvery zomrel na kríži za každého jedného z nás,
aby takto vykúpením vrátil nám dôveru v Boha a dôveru v ľudí.
Treba nám ísť za Kristom, bez
ohliadania sa bez otázok a plne dôverovať iba takto nás privedie
k úprimnosti, k dôvere, k dôstojnejšiemu a ľudskejšiemu
životu. Bez Krista nebude ani dôvery k človeku, k ľuďom navzájom.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára