Majte sa na pozore, bdejte, lebo, neviete... 1. Adventná nedeľa v roku B roku1972
Mons. Štefan Klubert
(dekan Levoča)
Ježiš povedal svojim učeníkom: „Majte sa na
pozore, bdejte, lebo, neviete, kedy príde ten čas. Je to tak, ako keď človek
odcestuje: opustil svoj dom, svojim sluhom odovzdal moc, každému určil prácu
a vrátnikovi prikázal bdieť. Bdejte teda, lebo neviete, kedy príde pán
domu: či večer či o polnoci, či za spevu kohúta alebo ráno. Aby vás
nenašiel spať, keď príde nečakane! A čo hovorím vám, hovorím všetkým:
Bdejte!“ (Mk 13, 33-37)
Keď sa vám syn, alebo dcéra vyberie do sveta, na štúdia, do zamestnania, alebo na
vojenskú službu, snažíte sa mu dať nejaké rozumné napomenutie, poučenie, alebo
nejakú smernicu alebo múdrosť, podľa ktorej sa má riadiť. A správne to
robíte. Vaše dieťa si to zapamätá a mnohokrát mu to príde na myseľ
v ďalekom svete. Vaše poučenie mu svieti na jeho životnej ceste
a uchráni ho od nerestí. Aj naša Cirkev sa nám dnes ukazuje takou
starostlivou matkou. Dnes vstupuje do nového cirkevného roka. Začína sa
adventné obdobie, ktorým sa pripravujeme na Narodenie – Pána Ježiša, čo je
obdobím očakávania Pánovho príchodu. Matka Cirkev chce nám vložiť do srdca
nejaké poučenie, napomenutie, nejakú múdrosť, nejaké heslo, ktoré nám má
pomáhať, aby sme nezablúdili od správnej cesty života a aby sme vytrvali
v dobrom až do konca.
Dnes čítame v Markovom
evanjeliu (radostnej zvesti) slová Pána Ježiša: „Bedlite a modlite sa, aby
vás Pán nenašiel spať, ak príde nečakane.“
A tieto slová sú naozaj veľkou
múdrosťou pre náš život. Bedliť znamená: nedriemať, nespať, nepoľavovať
a neleňošiť, ale každodenne si plniť svoje povinnosti voči Bohu
a voči ľudskej spoločnosti na tom mieste a na tom pracovisku, na
ktoré nás život postavil.
A pretože je ľahšie zaháľať ako
bedliť a človek je náchylný k zaháľaniu – musí mať nejaký stimul,
ktorý ho povzbudí k práci, čiže k bedleniu. Takým stimulom je: Myslieť na koniec.
Myslieť na to, že Pán si príde pre
mňa kedykoľvek. Možno, že to bude tento rok, tento mesiac, tento týždeň, tento
deň. Nesmiem si teda dovoliť ani chvíľku zaháľať, leňošiť, driemať, ale musím
byť každodenne v strehu pri svojich každodenných povinnostiach.
Že toto je veľká životná múdrosť,
nato poukázal dávno slávny grécky filozof Diogenes: „Keď videl, že celé mesto
Atény žije v rozkošiach a nerestiach, postavil si na trhovisku
stánok, ako ostatní predavači. A tam kde iní mali nápis: Tu sa predáva
zelenina, mäso, potraviny ..., tam si on pripravil nápis: Tu sa predáva
múdrosť. A stal tam ako predavač. Občania mesta Atény poznali Diogenesa,
že je to múdry a čestný človek, preto neváhali a prišli si ku nemu po
radu, múdrosť. Prišli a prosili ho, aby im predal múdrosť. Každému len
jednu a tú istú múdrosť dal: „Pamätaj
na koniec a pôjdeš správne cestou života!““
A tak, ako je veľká múdrosť
pamätať na koniec, tak zase je veľké nešťastie zabúdať na koniec.
Rozpráva sa o slávnom rímskom
kazateľovi, že na prvú adventnú nedeľu mal kázeň o konci sveta
a poslednom súde. Kázal tak dojímavo, že v kostole nebolo suchého
oka. Všetok ľud plakal. Kazateľ stíšil hlas a pokračoval: „Vyplačte nad
posledným súdom. Utrite si slzy. Lebo je ešte niečo horšieho ako posledný súd a
to je to, že len čo prídete domov, prestanete myslieť na svoj koniec. To je
strašnejšie ako posledný súd.“
Áno, bratia a sestry, temer by
sa mohlo povedať, že tí čo zabúdajú na svoj koniec, smerujú k zatrateniu.
Ale tí čo naň pamätajú, kráčajú k spaseniu.
Pozrite, Bavorský vojvoda Henrich,
kráčal v kostole svätého Emeráma v Rezne nad hrobom svojho učiteľa,
biskupa Wolfganga. Modlil sa vrúcne. Keď sa zotmelo, zazdalo sa mu, že biskup
stojí vedľa neho a ukazuje mu prstom na protiľahlú stenu. Henrich sa
obrátil tým smerom, ako mu biskup ukazoval a tam čítal tieto slová: „Nach
sechs“ čiže: „Za šesť.“ Čo majú znamenať tieto slová: „Nach sechs“ – myslel si.
Ale biskup zmizol. Aj slová zmizli. A vojvoda premýšľal. Isteže skoro
zomriem. Isteže to bude po šiestich dňoch. A začal sa pripravovať. Išiel
k sviatosti pokánia, pristúpil i k svätému prijímaniu. Rozdával
chudobným bohaté almužny, konal dobré skutky. Bol láskyplný a trpezlivý
v rodinnom živote – k manželke k deťom, k svojim
podriadeným. A tak pokračoval v tomto bohumilom živote. Ale nezomrel.
Isteže to bude šesť mesiacov. A stále tak isto nábožne a čestne žil.
Ale taktiež ani po šiestich mesiacoch nezomrel. Hovorí si, že to bude šesť
rokov. A stále žil ten istý, šľachetný, krásny život. Ale ani po šiestich
rokoch nezomrel. No už si tak navykol na správny, čestný, statočný, poctivý,
láskyplný, bohumilý život, že si povedal: zostanem takýmto až do smrti.
A vytrval v dobrom až do konca.
Pozrite, čo urobili v živote
tohto človeka dve slová: Nach sechs! (po šiestej, za šesť) Aj my dnes počujeme
z úst Pána Ježiša dve slová: Bdejte a modlite sa!
Počujeme ich na začiatku nového
cirkevného roku. Kiežby tieto slová Pána Ježiša urobili aj náš život aspoň
o nejaký krok, o malý krok lepším v tejto posvätnej adventnej
dobe. Už tento týždeň začnime žiť v láske k ľuďom, v láske
k ľudskej spoločnosti a v láske k nášmu spoločnému
nebeskému Otcovi. Amen.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára